Od kouče rady nečekejte
Vyšlo 27. 1. 2016 na odborném portále hrnews.cz
Zde najdete článek na hrnews.cz
Ve své koučovací praxi se často u potenciálních klientů setkávám s očekáváním, že výsledkem koučinkového procesu bude dobrá rada. Klient má představu, že sezení bude probíhat následovně: „Já jako klient popíši problematiku a vy jako kouč mi poradíte, co konkrétně mám udělat, abych měl v dané věci jasněji.“ Je minimálně překvapením (pokud ne zklamáním), když se dozví, že během sezení nebude dostávat žádné rady, naopak, během konverzace to bude právě klient, který se bude hluboce zamýšlet a odpovídat na otázky, které klade kouč.
Co dalšího by Vás mělo zajímat, než vůbec nad koučováním budete uvažovat?
Když nedostanu radu, jakou hodnotu pro mě jako klienta koučink vlastně má?
Během profesionálního koučovacího vztahu se nastartuje a realizuje transakční a transformační proces. Je jedno, zda se koučovací proces týká osobního nebo pracovního života. V koučinku se pracuje na tom, co je pro každou osobnostní změnu esenciální - na vnitřní motivaci a skutečném odhodlání.
Jak je to možné, že “obyčejný” rozhovor s koučem slibuje výsledky, na které jsme dosud nedosáhli?
Odpovědí je, že se nejedná o “obyčejný” rozhovor. Profesionální koučovací vztah má svá pravidla
a rozhovor s klientem má více aspektů. V první řadě sleduje zapojení “celého mozku”. Právě proto, že kouč neposkytuje rady, dokáže u klienta při hledání postupů a řešení zapojit do procesu jeho vědomí
v nejširším slova smyslu, tedy nejen jako soubor myšlenek, ale i pocitů, citů, vůle a postojů.
Dále profesionální koučovací vztah dává možnost přerušit podvědomé vzorce chování a zamyslet se nad tím, jak mě mé dosavadní zvyklosti limitují. Ujasněte si, co chcete, a jak toho můžete dosáhnout. Váš kouč je zde proto, aby Vás na cestě, pro kterou jste se odhodlali, udržel. Už to není jen něco, co chcete udělat. Už to je něco, k čemu jste se zavázal, že to uděláte. A to je velký rozdíl!
Konečně, centrem celého procesu jsou otázky kouče. Podněcují Vaše myšlení, inspirují k řešení
a k samotnému konání. Klient je dobrovolně prostřednictvím dotazů “nucen” nacházet vlastní řešení
a nové způsoby vypořádávání se se situací, které ho motivují k realizaci. V tom je zásadní obohacení, nebo chcete-li rozšíření původního záběru klienta.
Dovolím si tvrdit, že výsledek, který si klient z takového procesu odnese, má mnohem trvalejší
a větší hodnotu než instantní rada.
Jak dlouho trvá koučovací kontrakt s klientem? Může se klient koučovat i sám?
Je to individuální. Někomu stačí jedno setkání a má zcela jasno v tom, co se musí změnit, aby dosáhl na svůj cíl. Jindy je to dlouhodobější proces, který může trvat několik měsíců až rok. Skutečně záleží na rozsahu zadání. Také četnost setkání může být jednou týdně nebo jednou za měsíc. Nedá se to zobecnit.
Během několika sezení si klient osvojí nové návyky práce se sebou samým a začne si sám pokládat „silné“ otázky. I přesto, čas od času, je efektivnější obrátit se znovu na kouče. Pohled někoho nezatíženého situací, pohled z venčí, je pak přínosem.
Pokaždé, když vidím, že klient s lehkostí realizuje svůj záměr, o kterém ještě nedávno pochyboval, mám skutečně velkou radost.
Jako příklad mohu uvést práci s klientem, který v rámci korporace usiloval o vyšší pracovní pozici. Bylo zajímavé sledovat, jak se konkrétními kroky naplňuje jeho několika měsíční časový plán. Výsledek se dostavil téměř na den přesně! Měla jsem velkou radost, když díky strategii nastavené během koučinkového sezení klient objevil slabá místa svého projektu a obhájil získání finanční dotace.
Stejně jsem si cenila výsledek práce s několika klienty v oblasti time-managementu a prokrastinace. Klienti si přestali nosit práci domů, dokázali efektivněji využívat pracovní dobu
a organizovat si své povinnosti bez nadměrného stresu a napětí.
Každé sezení, ze kterého má klient dobrý pocit, nastartuje změnu či dosáhne cíle, má pro mě nesmírnou hodnotu. Hodnotu smyslu mé práce.
Máte zkušenosti s koučováním? Podělte se o Vaše dojmy a výsledky.